Rotterdam is vies. De stad wordt geteisterd door zwerfafval, te laat geleegde containers, illegale dumppartijen en verkeerd aangeboden huisvuil. De klachten stapelen zich op, en de Vuilnisbelt010-petitie is het nieuwste hoofdstuk. Hoe lossen we dit op?

'Slimme' sensoren

Ik heb in 2019 al 26 maal melding gemaakt van volle containers in mijn straat. Maar in de afgelopen pakweg vier jaar zijn dat er zeker meer dan honderd geweest. Begin 2018 was ik het ook al 'echt zat' en begon ik een kleine Twitter-campagne.

Ik plaatste beeldverslagen van volle containers die steeds meer “naastplaatsingen” aantrokken, en dat leidde tot een flink stuk in de krant begin 2018, met onderstaande foto (hergebruikt met toestemming van fotograaf Frank de Roo).

Jaap Stronks
Initiatiefnemer Jaap Stronks bij een container in de straat. Foto: © Frank de Roo

Vervolgens zijn er twee medewerkers van Stadsbeheer op de koffie gekomen. Zij legden uit dat in 2018 overal in Rotterdam containers met zogenaamde 'vulgraadsensoren zouden worden voorzien. Die scannen om de zoveel minuten de hoeveelheid lege ruimte in de container, en kunnen sturen dan (wellicht via een 3G-modempje?) de actuele 'vulgraad' door naar een server van de gemeente Rotterdam. Het is de bedoeling dat de routeplanner van de vuilniswagens aangepast kan worden op basis van de realtime doorgegeven 'vulgraad' van de duizenden afvalcontainers die Rotterdam rijk is.

Wat ik me toen al afvroeg: als het oude systeem al niet 'slim' genoeg is om te concluderen dat de containers in de Havenstraat vaker geleegd moeten worden wanneer ik jaarlijks tientalen BuitenBeter-meldingen verstuur, hoeveel vertrouwen moeten we dan stellen in het vermogen van de gemeente om slimmere ophaalroutes te genereren uit de realtime vezamelde data van zevenduizendzoveel afvalcontainers?

Gedurende 2018 was het verhaal: dit jaar worden de sensoren geplaatst.

Eind 2018 was het verhaal: begin 2019 hebben alle containers een sensor

Begin 2018 was het verhaal: de sensoren zitten erin, maar pas vanaf de zomer van 2019 kunnen de restafval-vrachtwagens hierop aangepaste routes gaan rijden.

En in de zomer van 2019 – nu dus – horen we dat de sensoren niet naar behoren werken.

Tijdige inzameling is een must